آشنایی با رشته گرافیک

معرفی رشته گرافیک

 

 

به جرات می توان گفت رشته گرافیک متنوع ترین رشته فنی و حرفه ای است.دلیل این نکته نیز تعداد مهارتهایی است که هنر جویان در این رشته می توانند یاد بگیرند. هر یک از این مهارتها می تواند زمینه ای برای یک راه در آمد و یا یک شغل بسیار جذاب و پر در آمد باشد،به شرط اینکه هنرجوی گرافیک ، پشتکار و انگیزه لازم را داشته باشد.به یاد داشته باشیم که یکی از مهم ترین شرایط برای موفقیت ، تلاش و جدیت در کار است.

تعریف رشته گرافیک :

گرافیک هنری است که توانسته بسیاری از هنرها را به خدمت گرفته و اصیل ترین وظیفه خود را که انتقال پیام است به خوبی به انجام رساند.هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی هنرهای تجسمی ، طراحی ، پایه و اصول صفحه آرایی ، رنگ شناسی ، مبانی تصویر سازی ، خط در گرافیک ، خوشنویسی ، چاپ دستی ، عکاسی آشنا می شوند.

دروس که هنر جویان در طی ۲ سال هنرستان می گذرانند:

سال دوم :

دروس عمومی :

دین و زندگی (۲)، تربیت بدنی (۲)، عربی (۱/۲)، زبان خارجی(۲)، ریاضی(۲)، ادبیات فارسی(۲)، زبان فارسی(۲)، جغرافیای عمومی و استان، آمادگی دفاعی

دروس تخصصی :

طراحی (۱)،مبانی هنرهای تجسمی،تاریخ هنرایران،کارگاه چاپ دستی (۱)،
خوشنویسی، عکاسی (۱)

سال سوم:

دروس عمومی :

دین و زندگی(۳) ، تربیت بدنی (۳) ، عربی(۲/۲) ، تاریخ معاصر ایران

دروس تخصصی :

تاریخ هنرجهان، کارگاه گرافیک ،مبانی تصویرسازی،عکاسی (۲)، علم مناظر و مرایا ،مبانی و کاربرد رایانه ، پایه و اصول صفحه آرایی، خط در گرافیک ، طراحی(۲) ، کارآموزی (۱)

زمینه های شغلی مربوط به دروس گرافیک :

چاپ دستی
چاپ روی پارچه ، شیشه ، چینی ، کاغذ ، کاشی
عکاسی
تهیه عکس برای مطبوعات ، رادیو تلویزیون ، تهیه کارت پستال ، تهیه عکسهای هنری و تبلیغاتی برای موسسات و سازمان ها
خط در گرافیک
تهیه آرم های تجاری و تبلیغاتی برای موسسات و سازمان ها
صفحه آرایی
کار در مطبوعات (روز نامه ها و مجلات)
تصویر سازی
تهیه کتب قصه برای کودکان
کارگاه گرافیک
تهیه پوستر
پرسپکتیو
طراحی فضاهای داخل منازل و ساختمان های تجاری و موسسات و بانک ها
هنری طراحی ۱و ۲
طراحی فضاهای شهری ، طراحی دکوراسیون داخلی منازل و مراکز صنعتی ، تجاری
مبانی هنرهای تجسمی
خلق فضاهای تخیلی و رنگ های مختلف در کلیه زمینه های شغلی عنوان شده
مبانی وکاربرد رایانه
استفاده از رایانه در تسریع و ایجاد خلاقیت کامپیوتری در کار

 

شرایط ورود به رشته گرافیک:

۱- داشتن معدل ۱۶ یا بالاتر در کارنامه سال اول
۲- داشتن علاقه و انگیزه لازم به تحصیل در این رشته
آینده تحصیلی رشته گرافیک:
۱- بلافاصله پس از فارغ التحصیل شدن از هنرستان ، در تابستان سال سوم ، هنر جویان می توانند در کنکور فنی و حرفه ای شرکت نموده و پس از قبولی در کنکور به تحصیل در آموزشکده های فنی و حرفه ای بپردازند و پس از ۲ سال ، موفق به اخذ فوق دیپلم گردند.
۲- پس از اخذ دیپلم هنرستان ، هنر جویان گرافیک می توانند بدون آزمون ورودی وارد پیش دانشگاهی هنر شده و پس از یک سال تحصیل ،در کنکور سراسری هنر شرکت نموده و در یکی از رشته های عکاسی ، صنایع دستی ، سینما ، تئاتر ، مرمت آثار باستانی ، هنرهای اسلامی ، طراحی و چاپ پارچه و لباس ، گرافیک ، نقاشی ، طراحی صنعتی و طراحی فرش به تحصیل پرداخته و پس از ۴ سال موفق به اخذ لیسانس گردند.

دانش‌آموزی که گرافیک را انتخاب می‌کند در رساندن فکر خود سرعت، گیرایی و ماندگاری را در سطحی گسترده منتشر کرده و البته با همه این جذابیت‌ها نظر دانشجویان این رشته دال بر گرانی وسائل کار گرافیکی می‌باشد. گرچه امکانات نیروی متخصص در این رشته نامحدود است. داشتن روحیه اجتماعی خوب می‌تواند دانشجو را با سلائق مختلف آشنا ساخته و در مورد استفاده از طرح‌ها و رنگ‌ها و نماد‌ها او را موفق‌تر از دیگران نماید.
پذیرش دانشجو در این رشته بصورت نیمه متمرکز است و داوطلبانی که در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت این رشته قرار می‌گیرند باید در آزمون تشریحی (طراحی) با ضریب ۴ شرکت کنند. ضریب خلاقیت تصویری و تجسمی ۴ و درک عمومی هنر ۲ است.

 

تعداد واحد هایی که هنرجو باید در ۲ سال دوم و سوم رشته گرافیک بگذراند:

دروس عمومی ۲۶ واحد و دروس تخصصی ۳۹ واحد.

توانمندی های لازم که هنرجویان در بدو ورود به این رشته باید داشته باشند:

۱- دید هنری داشته باشند،

۲- طراحی در سطوح ابتدایی بلد با شند،

۳- علاقه مند واقعی باشند.

مهارت هایی که هنرجویان در طی این مدت کسب می کنند:

۱- فراگیری عکاسی ومراحل چاپ و ظهورعکس سیاه وسفید،۲- آشنایی با طراحی و رنگ شناسی ، ۳- مهارت طراحی حروف صفحه آرایی – تصویر سازی کتاب کودک ، ۴- طراحی پوستر- آرم –بسته بندی و جعبه سازی ، ۵- خوشنویسی درحد مبتدی – چاپ دستی

هزینه هایی که هنرجویان در این رشته متقبل می شوند:

۱- هزینه دوربین و فیلم و کاغذ عکاسی ۲- هزینه گواش – قلمو – مقواآبرنگ –مدادرنگی- پاستل- ماژیک رنگی – رنگ روغن – مقوای ایرانی و خارجی – ۳- مداد طراحی – وسایلی مانند چوب – ورقه فلزی

منبع:http://www.asemooni.com

 

معرفی رشته گرافيك (ارتباط تصويری)

 

دیباچه:

 
تابلوی اول از وجود یک رستوران خبر می‌دهد. تابلوی دوم مکان یک باجه پست را نشان می‌دهد و تابلوی سوم می‌گوید که در اینجا یک جایگاه سوخت‌رسانی است. البته این اطلاعات به زبان نوشتاری بیان نشده است. چرا که امروزه با وجود صد زبان و ۵ هزار گویش، نمی‌توان برای معرفی مراکز و مکان‌های مختلف از زبان نوشتاری استفاده کرد. بلکه این زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانه‌ها‌ در هواپیماها، جاده‌ها و هتل‌ها، پیام‌ها را سریعتر انتقال می‌دهد.البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری، تنها به ساخت علائم و سمبل‌های تصویری می‌پردازد بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در بر‌می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به نوشتن زیبای کلمات، رسم منحنی و نمونه‌های آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحه‌آرایی و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد. به زبان دیگر کلیه طر‌ح‌هایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافیکی می‌باشند. هدف‌ رشته‌ ارتباط‌ تصویری‌ آموزش‌ این‌ هنر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ است. در واقع رشته ارتباط تصویری توانایی‌های‌ دانشجویان‌ در امور تبلیغات‌ فرهنگی‌ یا تجاری‌ را ارتقا می‌دهد که‌ در این میان تبلیغات‌ فرهنگی‌ شامل‌ تصویرسازی‌ کتب‌، ساخت‌ پوستر، تبلیغات‌ برای‌ نشریات‌ و جراید مانند صفحه‌آرایی‌ و آگهی‌های‌ مطبوعاتی‌ می‌شود و تبلیغات‌ تجاری‌ نیز شامل‌ تبلیغات‌ نمایشگاه‌های‌ بازرگانی‌ مانند غرفه‌سازی‌ و غرفه‌آرایی‌ یا تبلیغات‌ برای‌ کالاهای‌ مختلف‌ است‌. در ضمن‌ ارتباط‌ تصویری‌ دارای‌ شاخه‌های‌ دیگری‌ مانند آرم‌سازی‌، انیمیشن‌ و طراحی‌ راهنمای‌ محیطی‌ می‌باشد.

 

توانایی‌های‌ لازم :

دانشجوی‌ ارتباط‌ تصویری‌ باید علاوه‌ بر خلاقیت‌، عاشق‌ این‌ کار بوده‌ و طراحی‌ قوی‌ و زبردست‌ باشد. چون‌ طراحی‌ اساس‌ کار یک‌ گرافیست‌ است‌ و در ضمن‌ باید با رنگ‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ تکمیل‌کننده‌ فرم‌ آشنا باشد. همچنین‌ یک‌ طراح‌ باید با شاخه‌های‌ مختلف‌ هنری‌ آشنایی‌ کامل‌ داشته‌ باشد. چون‌ یک‌ گرافیست‌ امکان‌ دارد از تکنیک‌های‌ عکاسی‌، چاپ‌، خوشنویسی‌، نقاشی‌، طراحی‌ صنعتی‌، اصول‌ و مبانی‌ صنایع‌ دستی‌ در کارش‌ استفاده‌ کند‌ و پیام‌ مورد نظرش‌ را به‌ مرحله‌ اجرا برساند. بالاخره‌ هنرمند این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ با علومی‌ مثل‌ جامعه‌شناسی‌، روانشناسی‌، بازاریابی‌ و ادبیات‌ آشنا باشد. زیرا یک‌ پیام‌ تبلیغاتی‌ باید با توجه‌ به‌ مخاطب‌ آن‌ ساخته‌ شود؛ یعنی‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ مخاطب‌ این‌ پیام‌ از نظر فرهنگی‌، اقتصادی‌ و خواسته‌ها و علایق‌ در چه‌ سطحی‌ است‌. گفتنی‌ است‌ که‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ به‌ صورت‌ نیمه‌متمرکز گزینش‌ می‌شوند؛ یعنی‌ علاوه‌ بر آزمون‌ علمی‌، استعداد و خلاقیت‌ دانشجویان‌ در یک‌ آزمون‌ عملی‌ نیز سنجیده‌ می‌شود.
 

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :

 
برای‌ یک‌ فارغ‌التحصیل‌ ارتباط‌ تصویری‌ فرصت‌های‌ شغلی‌ زیادی‌ وجود دارد چون‌ تنها بخشی‌ از کار او تبلیغات‌ می‌باشد و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ تبلیغات‌ محدوده‌ خاصی‌ ندارد و از تبلیغ‌ یک‌ خودکار گرفته‌ تا تبلیغ‌ یک‌ کالای‌ فرهنگی‌ مثل‌ تئاتر یا سینما در حیطه‌ دانش‌ متخصص ارتباط تصویری می‌گنجد. از سوی‌ دیگر تصویرسازی‌ و طراحی‌ روی‌ جلد کتب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ آرم‌ و نشانه‌ نیز در حیطه‌ کار یک‌ متخصص‌ ارتباط‌ تصویری‌ قرار دارد. در کل‌ باید بگوییم‌ که‌ در ایران‌ دو شاخه‌ عمده‌ کاری‌ برای‌ یک‌ گرافیست‌ وجود دارد یکی‌ چاپ‌ و انتشارات‌؛ یعنی‌ طرحی‌ که‌ در نهایت‌ با چاپ‌ و تولید انبوه‌ سروکار دارد مثل‌ تصویرسازی‌ کتاب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ پوستر و بروشور و دیگری‌ گرافیک‌ تلویزیونی‌ است‌؛ یعنی‌ گرافیست‌ تعیین‌ می‌کند که‌ برای‌ مثال‌ مجری‌ تلویزیون‌ چه‌ لباسی‌ با چه‌ رنگی‌ بپوشد که‌ هم‌ مناسب‌ باشد و هم‌ تفاوت‌ رنگ‌ها در گیرنده‌ها اعم‌ از رنگی‌ یا سیاه‌ و سفید به‌ خوبی‌ مشخص‌ گردد.
 

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :

 
طراحی‌ پایه‌، مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ حجم‌سازی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، تاریخچه‌ کتابت‌، خوشنویسی‌، عکاسی‌ پایه‌، ارتباط‌ تصویری‌، چاپ‌ دستی‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، تصویرسازی‌، کارگاه‌ عکس‌ رنگی (انسان‌،طبیعت‌وطراحی‌) ، تجزیه‌ و تحلیل‌ هنرهای‌ تجسمی‌، آشنایی‌ با هنرهای‌ معاصر، تجزیه‌ و تحلیل‌ آثار ارتباط‌ تصویری‌، چاپ‌ ماشینی‌، تصویر متحرک‌، طرح‌ عملی‌ جامع‌، پروژه‌ نهایی‌.
 
منبع: پارسی داک 
 

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *