آشنایی با رشته مخابرات هواپیمایی

دیباچه:

 

بخش عمده‌ای از سیستم‌های زمینی که سلامت و ایمنی یک پرواز را تضمین می‌کنند، تجهیزات الکترونیکی هستند. افرادی که با این تجهیزات کار کرده و آنها را تعمیر می‌کنند باید علاوه بر آشنایی با الکترونیک عمومی، با الکترونیک تخصصی هواپیما نیز آشنا باشند؛

 
 یعنی در سازمان هواپیمایی کشوری نیاز به تلفیقی از یک دوره الکترونیک عمومی با الکترونیک تخصصی است. در ضمن، این دوره آن‌قدر کوتاه نیست که بتوان به عنوان یک دوره کوتاه مدت، به فارغ‌التحصیلان کاردانی یا کارشناسی برق آموزش داد. از این رو، دوره تخصصی الکترونیک هواپیمایی در مقطع کاردانی و کارشناسی در وزارت علوم ارائه شده است و فارغ‌التحصیلان این رشته، با توجه به توان و تخصص خود، در سازمان هواپیمایی کشوری به کار گمارده می‌شوند.
 
 

دروس رشته الکترونیک هواپیمایی، به ویژه در مقطع کارشناسی، شباهت بسیاری به دروس رشته مهندسی برق گرایش مخابرات دارد؛ یعنی حدود ۹۰% دروس این دو رشته مشابه است و ۱۰ یا حداکثر ۱۵ درصد از دروس نیز دروس تخصصی الکترونیک هواپیما مثل دوره‌های تخصصی ILS، VOR یا دوره‌های مقررات ناوبری است. به همین دلیل، فارغ‌التحصیل این رشته به غیر از صنعت هواپیمایی می‌تواند در صنعت مخابرات نیز مشغول به فعالیت شود.

 
 

توانایی‌های لازم :

 توانایی‌های لازم برای این رشته مانند رشته اویونیک هواپیما است.
 
 
 درس‌های این رشته در طول تحصیل :
 دروس پایه:
 ریاضی عمومی، ریاضی کاربردی،‌ فیزیک.
 
 

دروس اصلی و تخصصی:

 مدار الکتریکی، الکترونیک، مدارهای منطقی، اندازه‌گیری الکتریکی، ماشین‌های الکتریکی، نقشه‌کشی صنعتی، برنامه‌نویسی کامپیوتر، اصول فرستنده و گیرنده، سیستم‌های کمک‌ناوبری، سیستم‌های مخابرات هواپیمایی، قوانین رادیویی، زبان تخصصی هواپیمایی، کارآموزی CNS/ATM (بسیاری از درس‌های این رشته همراه با آزمایشگاه است)
 
 

 

مقدمه

امروزه صنعت هواپیمایی همانند صنعت خودرو سازی روال عادی خود را طی می کند و با قدمتی که پیدا کرده ، هواپیما را به وسیله ای روزمره برای جابجایی مسافر و کالا تبدیل نموده است به موازات همین اتفاق تنوع خدمات و بکارگیری افراد در این صنعت نیز هر روز رو به رشد و توسعه است که یکی از این رشته ها کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما می باشد . مجموعه کاردان مخابرات هواپیمایی یکی از مجموعه های آموزش عالی آموزشگاه هواپیمایی کشوری می باشد که هدف آن تربیت افراد کاردان در زمینه شناخت، نحوه عملکرد و نگهداری و کار با مدارات مخابرات هواپیمایی در جهت تامین سلامت پرواز برای سازمان هواپیمایی کشوری و در صورت نیاز برای سایر سازمانها در زمینه مخابرات بین المللی می باشد.
دروس این مجموعه ترکیبی از دروس عمومی، علوم پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی مخابرات هواپیمایی است که با توجه به نیازهای مخابرات هواپیمایی در مرکز و فرودگاههای کشور و توصیه های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) برنامه ریزی شده است.

طول دوره و شکل نظام:

طول دوره ۲ سال است و برنامه های درسی آن ۴ ترم برنامه ریزی می شود طول هر ترم برابر ۱۷ هفته آموزش کامل است مدت هر واحد درس نظری حداقل ۱۷ ساعت و دروس عملی و آزمایشگاهی حداقل ۳۴ ساعت می باشد و دروس کارگاهی ۵۱ ساعت می باشد.

سطوح رشته

 
ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا
۱ دانشکده صنعت هواپیمایی- وابسته به سازمان هواپیمایی *      

 

درسهای رشته

 
ردیف نام درس ردیف نام درس
۱ آشنایی با مدارهای الکتریکی ۲ آشنایی با دستگاههای ناوبری
۳ آشنایی با کامپیوتر و برنامه نویسی ۴ الکترونیک و رادیو
۵ انکس ۱۰ جلد دوم ۱ ۶ انکس ۱۰ جلد دوم ۲
۷ تاریخچه ارتباطات و مخابرات هواپیمایی ۸ تایپ لاتین ۱
۹ تایپ لاتین ۲ ۱۰ تجسس و نجات
۱۱ تله تایپ ۱ ۱۲ تله تایپ ۲
۱۳ داکیومنت ۷۹۱۰ و ۸۴۰۰ و ۸۵۸۵ ۱۴ داکیومنت ۷۹۴۶
۱۵ رویکس و آمار مخابرات ۱۶ ریاضیات عمومی ۱
۱۷ زبان انگلیسی ۲ و لابراتوار ۱۸ زبان انگلیسی ۳ و لابراتوار
۱۹ زبان انگلیسی فنی ۱ ۲۰ سرویس اطلاعات پرواز
۲۱ فیزیک عمومی ۲۲ قوانین هوایی- جغرافیا و نجوم
۲۳ مقدمات مدارهای منطقی ۲۴ مقررات رادیو تلفنی
۲۵ مورس لاتین ۲۶ مکانیزم تله تایپ
۲۷ هواشناسی    

 

صنعت و بازار کار

فارغ التحصیلان این دوره دارای مهارتها و آمادگی های زیر می باشند:

  • مبادله پیامهای هواپیمایی با استفاده از ماکروویو، ماهواره خطی، سیستم نیمه اتوماتیک (PBTT)، SSB،CW و غیره … از طریق سرویس ثابت و متحرک هوایی (AFS،AMS) با رعایت مقررات و دستورالعمل های ایکائو (ICAO)
  • ارتباط با شبکه بین المللی سیتا (SITA) و مبادله پیامهای هواپیمایی مربوط به آژانسهای هواپیمایی
  • تهیه و توزیع بولتنهای گزارشات جوی پرواز(ROBEX)

 

سازمان هواپیمایی کشوری به تخصص‌ فارغ‌التحصیلان این رشته‌، نیاز بسیاری دارد.مثلاً برای سیستم‌های زمینی که در فرودگاه‌ها نصب می‌شود یا نقاط کور داخل کشور مثل کویر که هواپیما از آنجا عبور می‌کند و باید بتواند موقعیت خود را در این مناطق نیز به فرودگاه گزارش کند،‌ نیاز به متخصصان الکترونیک هواپیما است؛ افرادی که به تعمیر، نگهداری و سرویس سیستم‌های الکترونیکی موجود می‌پردازند.
 

 

 

 

منبع:    daneshnameh.roshd.ir / parsidoc.com

 

 

ویرانی ۹ انتها  – سه راهی سمت راست ابن سینا – می ریم تا برسسیم به سه راهی تا بریم سمت چپ –

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *